parodontologie tandarts Zutphen Degen

Goede gebitsverzorging is noodzakelijk

Parodontologie houdt zich bezig met de diagnose en behandeling van ontstoken tandvlees. Dagelijks zorgen verschillende bacteriën voor de aanmaak van tandplaque. Het is van belang dat u uw gebit dagelijks goed verzorgt. Doet u dit niet, dan gaat tandplaque verkalken en ontstaat tandsteen. U krijgt gaatjes en ontstoken of bloedend tandvlees (gingivitis in het eerste stadium / parodontitis in een verder gevorderd stadium). Het is niet voor iedereen duidelijk zichtbaar of merkbaar dat het tandvlees ontstoken is. Pijn doet het niet en een slechte adem ruikt u niet zelf.

Gevolgen van een slechte gebitsverzorging

Wanneer ontstoken tandvlees echter niet behandeld wordt, kan de ontsteking zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het kaakbot. Het tandvlees laat dan los van de tanden en kiezen, en uiteindelijk kan er zelfs sprake zijn van botafbraak rondom de wortels van een tand of kies. Het spreekt vanzelf dat dat voorkomen moet worden.

Behandelplan om gebit en tandvlees gezond te maken en houden

Wanneer de tandarts heeft vastgesteld dat uw tandvlees ontstoken is, zal samen met u een behandelplan opgesteld worden, zodat het tandvleesprobleem zo snel en goed mogelijk verholpen kan worden. U kunt daarbij denken aan het grondig reinigen van uw gebit door een mondhygiëniste, zodat bacteriën en tandsteen onder uw tandvlees verwijderd worden. Ook kunt u aanwijzingen krijgen om de techniek van het poetsen te verbeteren.

De verzorging van uw gebit heeft niet alleen invloed op uw tanden, maar ook op het tandvlees. En omgekeerd geldt hetzelfde: een goede conditie van uw tandvlees is van belang voor een gezond gebit.